Zmiany podatkowe w roku 2026 – już je znamy!

Od 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie szereg istotnych zmian podatkowych. Rząd zapowiedział modyfikacje dotyczące m.in. podatków dochodowych (PIT i CIT), podatku VAT, zasad opłacania składki zdrowotnej oraz różnych ulg podatkowych. Celem tych reform – według deklaracji Ministerstwa Finansów – jest uproszczenie systemu, poprawa relacji z podatnikami oraz dostosowanie przepisów do obecnych realiów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany podatkowe 2026 dla osób fizycznych i przedsiębiorców (stan na 5 maja 2025 r.), w tym planowane podwyżki lub obniżki stawek, nowe ulgi (bądź likwidację dotychczasowych), zmiany limitów oraz uproszczenia i nowe obowiązki w rozliczeniach.

Podatek dochodowy PIT

Stawki PIT dla osób fizycznych na rok 2026 pozostaną prawdopodobnie bez większych zmian – nadal obowiązuje 12% podatek w pierwszym progu i 32% w drugim, przy kwocie wolnej 30 tys. zł. Największe nowości dotyczą ulg i opodatkowania kapitałów: Ministerstwo Finansów planuje znacząco zmodyfikować tzw. podatek Belki (19% od zysków kapitałowych), aby zachęcić do długoterminowego oszczędzania. Rozważane jest wprowadzenie ulg dla inwestorów długoterminowych – np. obniżenie stawki podatku od zysków kapitałowych do 10%–15% dla inwestycji utrzymywanych powyżej 3 lat. Pojawiła się nawet propozycja całkowitego zwolnienia z podatku Belki zysków z inwestycji trwających co najmniej 5 lat (analogicznie do sprzedaży nieruchomości po 5 latach), choć to wariant mniej prawdopodobny. Początkowo zapowiadano jeszcze dalej idącą ulgę – zwolnienie z podatku zysków kapitałowych do 100 tys. zł dla inwestycji trwających min. rok – jednak obecnie rząd skłania się ku bardziej ograniczonym rozwiązaniom, np. wprowadzeniu niewielkiej kwoty wolnej od podatku Belki (według jednej z analiz ok. 5 tys. zł rocznie).

Kolejna dobra wiadomość dla oszczędzających to podwyższenie limitu wpłat na IKZE w 2026 roku. IKZE (Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego) umożliwia odliczenie wpłat od dochodu, a od 2026 r. limit tych wpłat zostanie zwiększony (w 2025 r. wynosi on 10 407,60 zł lub 15 611,4 zł dla osób prowadzących działalność gospodarczą). Ma to sprawić, że długoterminowe oszczędzanie na emeryturę będzie bardziej opłacalne podatkowo.

W zakresie ulg podatkowych dla osób fizycznych nie zapowiedziano na razie rewolucyjnych zmian poza powyższymi. Nadal obowiązywać mają ulgi wprowadzone w ostatnich latach, m.in. ulga dla młodych (zerowy PIT do 26 roku życia), ulga dla rodzin 4+ czy ul# Zmiany podatkowe 2026 – kluczowe zmiany w PIT, CIT, VAT i składce zdrowotnej

Od 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie szereg istotnych zmian podatkowych. Rząd zapowiedział modyfikacje dotyczące m.in. podatków dochodowych (PIT i CIT), podatku VAT, zasad opłacania składki zdrowotnej oraz różnych ulg podatkowych. Celem tych reform – według deklaracji Ministerstwa Finansów – jest uproszczenie systemu, poprawa relacji z podatnikami oraz doprecyzowanie przepisów budzących wątpliwości. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany podatkowe 2026 dla osób fizycznych i przedsiębiorców (stan na 5 maja 2025 r.), w tym planowane podwyżki lub obniżki stawek, nowe ulgi (bądź likwidację dotychczasowych), zmiany limitów oraz uproszczenia i nowe obowiązki w rozliczeniach.

Podatek dochodowy PIT

Stawki PIT dla osób fizycznych na 2026 rok pozostają bez rewolucji – nadal obowiązuje 12% podatek w pierwszym progu dochodu i 32% w drugim, przy kwocie wolnej 30 tys. zł. Nowości dotyczą głównie ulg i podatku od zysków kapitałowych: Ministerstwo Finansów planuje zmodyfikować tzw. podatek Belki (19% od zysków kapitałowych), aby zachęcić do długoterminowego oszczędzania. Rozważane jest wprowadzenie preferencji dla inwestorów długoterminowych – np. obniżenie stawki podatku od zysków kapitałowych do 10%–15% dla inwestycji utrzymywanych powyżej 3 lat. Pojawiła się nawet propozycja pełnego zwolnienia z podatku Belki dla zysków z inwestycji trwających co najmniej 5 lat (analogicznie do sprzedaży nieruchomości po 5 latach), choć to wariant mniej prawdopodobny. Wcześniej, w programie wyborczym zapowiadano jeszcze dalej idącą ulgę – zniesienie podatku od zysków kapitałowych do 100 tys. zł dla inwestycji powyżej roku – jednak obecne plany są skromniejsze, np. wprowadzenie kwoty wolnej w podatku Belki na poziomie kilku tysięcy złotych rocznie (wg jednego z analizowanych wariantów ok. 5,25 tys. zł w skali roku).

Kolejna korzystna zmiana dla oszczędzających to podwyższenie limitu wpłat na IKZE od 2026 roku. IKZE (Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego) pozwala odliczać wpłaty od dochodu, a od 2026 r. limit tych wpłat zostanie zwiększony (w 2025 r. wynosił 10 407,60 zł, a dla osób prowadzących działalność – 15 611,4 zł). Ma to sprawić, że długoterminowe oszczędzanie na emeryturę będzie jeszcze bardziej opłacalne podatkowo.

W zakresie ulg dla osób fizycznych nie przewidziano jak dotąd radykalnych zmian poza powyższymi. Nadal mają obowiązywać ulgi wprowadzone w ostatnich latach (Polski Ład), takie jak m.in. ulga dla młodych (zerowy PIT do 26 roku życia), ulga dla rodzin 4+ (zwolnienie z PIT dla rodziców co najmniej czwórki dzieci do limitu 85 528 zł rocznie na osobę) czy ulga dla pracujących seniorów. Nie ogłoszono planów likwidacji tych preferencji – ustawodawcy skupiają się raczej na nowych zachętach do inwestowania i oszczędzania, jak opisane wyżej zmiany w podatku od zysków kapitałowych.

Podatek dochodowy CIT

W podatku CIT (od osób prawnych) zasadnicze stawki pozostają bez zmian (19% standardowo oraz 9% dla małych podatników). Rok 2026 przyniesie jednak istotne ułatwienia i zmiany jakościowe dla firm rozliczających CIT. Rząd zapowiedział likwidację niektórych uciążliwych obowiązków sprawozdawczych – zniesiony ma zostać obowiązek raportowania krajowych schematów podatkowych (MDR) oraz obowiązek sporządzania i publikowania tzw. strategii podatkowej (dla podatników o przychodach powyżej 50 mln € rocznie oraz dla podatkowych grup kapitałowych). Oznacza to mniej biurokracji dla dużych przedsiębiorstw, które dotychczas musiały przygotowywać obszerne raporty o swojej polityce podatkowej. Regulacje MDR w zakresie krajowym również zostaną uproszczone – Polska wycofa się z wymogu raportowania większości schematów krajowych, który wykraczał poza unijną dyrektywę i generował koszty niewspółmierne do korzyści.

Kolejna ważna zmiana to skrócenie faktycznego czasu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Dotychczas organy skarbowe mogły niemal dowolnie wydłużać 5-letni termin przedawnienia, wszczynając postępowania karne skarbowe nawet w błahych sprawach. Po zmianach wszczęcie postępowania KKS nie będzie już co do zasady zawieszać biegu przedawnienia podatku – wyjątkiem mają być tylko najpoważniejsze przestępstwa skarbowe. To znaczy, że fiskus straci możliwość arbitralnego przedłużania możliwości ściągania zaległości podatkowych, co zwiększy pewność obrotu dla firm po upływie 5 lat.

Wprowadzona zostanie także możliwość umorzenia podatku z urzędu w szczególnych sytuacjach – obecnie umorzenie jest możliwe tylko, gdy powstała zaległość, a po zmianie będzie można umorzyć zobowiązanie jeszcze przed terminem płatności (np. z uwagi na ważny interes podatnika). Dodatkowo organy podatkowe zyskają prawo korygowania deklaracji podatników do kwoty 10 tys. zł (obecnie 5 tys. zł) bez wszczynania postępowania – ma to usprawnić i przyspieszyć rozliczenia drobnych błędów.

Warto wspomnieć o planowanych zmianach sektorowych: od 2026 r. zmodyfikowany ma być tzw. podatek miedziowy – jego obniżenie ma przynieść jedynej objętej nim spółce (KGHM) ok. 500 mln zł oszczędności w 2026 r. i 700 mln zł w 2027 r.. Równocześnie Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad wprowadzeniem podatku cyfrowego od dużych korporacji technologicznych (tzw. digital services tax), co zapowiedziano na szczeblu rządowym. Ponadto Polska dostosowuje przepisy do globalnego podatku minimalnego (GloBE) – w 2026 r. największe korporacje międzynarodowe działające w Polsce będą objęte minimalnym opodatkowaniem na poziomie 15%, zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami OECD.

Jeśli chodzi o zachęty inwestycyjne w CIT – część ulg wprowadzonych w ostatnich latach ma charakter czasowy. Przykładowo ulga na robotyzację (odliczenie 50% kosztów inwestycji w roboty przemysłowe) obowiązuje tylko do końca 2026 r. i Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że nie planuje jej przedłużenia. Rok 2026 będzie więc ostatnim momentem, by z niej skorzystać. Inne ulgi proinnowacyjne (B+R, IP Box, na prototyp, na ekspansję czy na zatrudnienie innowacyjnych pracowników) pozostają dostępne na dotychczasowych zasadach – nie ogłoszono na razie ich zmian ani zakończenia.

Podatek VAT

Podatników VAT czeka podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego. Od 2026 r. ma wzrosnąć limit obrotów zwalniających z obowiązku rejestracji VAT z 200 tys. zł do 240 tys. zł rocznie. To zmiana szczególnie istotna dla drobnych przedsiębiorców – dotychczasowy limit 200 tys. zł obowiązywał od 2017 r. bez waloryzacji, więc jego podniesienie do 240 tys. zł koryguje wpływ inflacji z ostatnich lat. Dzięki temu więcej małych firm i osób prowadzących działalność gospodarczą będzie mogło skorzystać ze zwolnienia z VAT i uprościć swoje rozliczenia (unikając składania deklaracji VAT i JPK_VAT).

Jednocześnie 2026 przyniesie rewolucję w fakturowaniu – obowiązkowe e-faktury (KSeF). Krajowy System e-Faktur, dotychczas funkcjonujący fakultatywnie, stanie się obowiązkowy dla wszystkich transakcji B2B. Zgodnie z uchwaloną ustawą przesuwającą wdrożenie KSeF, obowiązek korzystania z faktur ustrukturyzowanych wejdzie w życie etapami: od 1 lutego 2026 r. dla dużych przedsiębiorstw (o obrotach >200 mln zł rocznie), a od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm. Od tych dat wszystkie faktury sprzedaży między firmami będą musiały być wystawiane w formie elektronicznej poprzez system KSeF, a tradycyjne faktury papierowe lub PDF przestaną mieć moc prawną w obrocie gospodarczym. Przedsiębiorcy będą wystawiać e-faktury za pomocą własnych programów księgowych zintegrowanych z API KSeF lub bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Finansów.

Ta zmiana oznacza konieczność dostosowania systemów księgowych i przeszkolenia pracowników z obsługi e-faktur. Dla firm, które dotąd wystawiały faktury np. w Excelu lub ręcznie, będzie to spore wyzwanie organizacyjne. Korzyścią ma być jednak usprawnienie rozliczeń – KSeF zapewni automatyzację księgowania, szybszy obieg dokumentów i sprawniejsze zwroty VAT (MF obiecuje skrócenie czasu oczekiwania na zwrot przy korzystaniu z e-faktur). Polska dołącza tą reformą do wąskiej grupy krajów UE wprowadzających powszechne e-fakturowanie – zmiana ta jest częścią walki z luką VAT i ma umocowanie w decyzji Rady UE obowiązującej do 2028 r.. Za nieprzestrzeganie obowiązku e-fakturowania przewidziano sankcje (po okresie przejściowym na dostosowanie).

Warto dodać, że digitalizacja VAT to nie tylko e-faktury. Planowane jest również wprowadzenie elektronicznej Księgi Przychodów i Rozchodów (e-KPiR) od 2026 r. dla przedsiębiorców rozliczających się na podstawie księgi podatkowej. Oznacza to koniec prowadzenia KPiR w wersji papierowej czy w arkuszu kalkulacyjnym – konieczne będzie używanie oprogramowania i regularne przekazywanie danych z księgi do urzędu skarbowego. Projekt nowych przepisów przewiduje nowy wzór KPiR z dodatkowymi kolumnami (m.in. na numer e-faktury i inne dane), dostosowany do elektronicznej formy. Dane z e-KPiR będą trafiać do skarbówki na bieżąco, co umożliwi automatyczną weryfikację i analizę rozliczeń firm. Dla wielu małych firm korzystających już z programów księgowych zmiana będzie niewielka, natomiast ci przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili księgę ręcznie, muszą przygotować się na informatyzację swojej rachunkowości.

Składka zdrowotna 2026 – zmiany dla przedsiębiorców

Od 2026 roku wejdzie w życie reforma składki zdrowotnej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Nowe zasady wprowadzają progi dochodowe i przychodowe przy ustalaniu wysokości składki dla przedsiębiorców, co ma uczynić system bardziej progresywnym (i złagodzić obciążenia najdrobniejszych firm).

  • Przedsiębiorcy na skali podatkowej lub podatku liniowym (19%) zapłacą składkę zdrowotną według dwóch przedziałów dochodu:
    • dochód do 1,5-krotności średniego wynagrodzenia – składka wyniesie 9% od podstawy równej 75% minimalnej pensji,
    • dochód powyżej 1,5-krotności średniej – od nadwyżki ponad ten próg będzie naliczana składka zdrowotna w obniżonej stawce 4,9%.
  • Przedsiębiorcy na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych również będą mieli dwustopniowe progi:
    • przychód do 3-krotności średniego wynagrodzenia – składka 9% liczona od 75% minimalnego wynagrodzenia (analogicznie jak wyżej),
    • przychód powyżej 3-krotności średniej – od nadwyżki ponad próg naliczana będzie składka 3,5%.

Te zmiany oznaczają, że najmniejsi przedsiębiorcy zapłacą stosunkowo mniej na ubezpieczenie zdrowotne niż dotychczas (dzięki niższej podstawie 75% minimalnej pensji zamiast 100% czy więcej). Jednocześnie zniesiony zostanie dotychczasowy sztywny limit podstawy dla wysokich przychodów ryczałtowców – najwięksi zapłacą więcej, bo od nadwyżki przychodu naliczana będzie dodatkowa składka 3,5%. Przykładowo – obecnie ryczałtowiec z bardzo wysokim przychodem (np. 500 tys. zł miesięcznie) płaci składkę zdrowotną jak od podstawy 180% średniej pensji (najwyższy próg ryczałtu), czyli ok. 1,1 tys. zł miesięcznie. Po zmianach przy tak wysokich obrotach zapłaci kilkanaście tysięcy zł składki – według wyliczeń może to być o ponad 15 tys. zł więcej rocznie niż obecnie. Z drugiej strony najmniejsi ryczałtowcy oraz osoby na skali/liniowym z niskim dochodem zyskają na niższej minimalnej podstawie (75% pensji minimalnej zamiast 100%).

Osoby na karcie podatkowej (nieliczna grupa przedsiębiorców w uproszczonej formie opodatkowania) również zostaną objęte zmianami. Od 2025 r. składka zdrowotna dla “kartowiczów” jest liczona od 75% minimalnego wynagrodzenia, stawka pozostaje 9%. W 2026 r. ta zasada będzie kontynuowana – czyli ryczałtowa składka zdrowotna niezależna od dochodu, wynosząca 9% z 75% płacy minimalnej (około 315 zł miesięcznie przy obecnych stawkach).

Pracownicy etatowi pozostają poza zakresem tej reformy – zatrudnieni na umowę o pracę nadal będą opłacać składkę zdrowotną na dotychczasowych zasadach (9% od wynagrodzenia brutto, bez zmian).

Podsumowując, składka zdrowotna 2026 dla przedsiębiorców będzie bardziej zróżnicowana: małe firmy zapłacą nieco mniej niż wcześniej, natomiast firmy o bardzo wysokich przychodach (zwłaszcza rozliczające się ryczałtem) zapłacą wyraźnie więcej. W efekcie wielu przedsiębiorców będzie musiało na nowo przeliczyć, jaka forma opodatkowania jest dla nich najkorzystniejsza po zmianie zasad. Już pojawiają się opinie ekspertów, że część osób na ryczałcie może od 2026 r. rozważyć przejście na skalę podatkową lub podatek liniowy, jeśli nowe składki istotnie podniosą koszty ryczałtu. Z drugiej strony, niższe obciążenie minimalne może zachęcić początkujących przedsiębiorców do pozostania na skali podatkowej zamiast przechodzenia na działalność nierejestrową.

Ulgi podatkowe w 2026 – nowe i likwidowane

W 2026 r. pojawią się nowe ulgi i preferencje, ale też kilka dotychczasowych rozwiązań wygaśnie lub zostanie zmienionych:

  • Ulgi prorodzinne i prospołeczne (ulga dla młodych, ulga 4+, ulga na powrót, ulga dla seniorów itp.) – pozostają w mocy na dotychczasowych zasadach. Nie ogłoszono zamiaru ich likwidacji ani zmian kwotowych. Nadal więc młode osoby do 26 lat, rodzice co najmniej czwórki dzieci czy pracujący emeryci będą mogli korzystać ze swoich zwolnień z PIT w granicach obowiązujących limitów.
  • Ulgi wspierające inwestycje i innowacje – jak ulga B+R (badawczo-rozwojowa), IP Box (5% dla dochodów z własności intelektualnej), ulga na prototyp, ulga na ekspansję, ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników – pozostają dostępne. Ulga na robotyzację jest tu wyjątkiem, ponieważ ma określony horyzont czasowy – można z niej korzystać tylko do końca 2026 roku i zgodnie z zapowiedziami nie będzie przedłużona. Przedsiębiorcy planujący inwestycje w automatyzację powinni więc dokonać zakupów i odliczeń do tego czasu.
  • Nowe ulgi inwestycyjne – trwają prace nad zachętami do inwestowania na giełdzie i w obligacje. Jak wspomniano w sekcji o PIT, planuje się ulgi w podatku od zysków kapitałowych (np. kwota wolna od podatku Belki lub niższy podatek za długi horyzont inwestycji). Można to traktować jako nową formę ulgi podatkowej dla inwestorów indywidualnych. Konkretne przepisy mają zostać przedstawione przez MF w 2025 r. i obowiązywać od 2026 r.
  • Ulgi mieszkaniowe – brak rewolucyjnych zmian. Ulga termomodernizacyjna, ulga na wynajem czy zasady zwolnienia przy sprzedaży mieszkania po 5 latach pozostają bez zmian. Warto jednak pamiętać, że ulgę meldunkową przy sprzedaży nieruchomości (zniesioną lata temu) de facto zastąpił warunek zamieszkiwania 5 lat – tu nic się nie zmienia w 2026 r. (nad reformą opodatkowania nieruchomości rząd obecnie nie pracuje, skupiając się na podatkach dochodowych i VAT).
  • Ulga dla frankowiczów – jedna specyficzna preferencja została przedłużona do 2026 r., choć dotyczy wąskiej grupy. Chodzi o zwolnienie z podatku przychodów z umorzonych zobowiązań kredytowych dla osób, które zawarły ugody z bankami (tzw. ulga dla frankowiczów). Na mocy przepisów antycovidowych była tymczasowo zwolniona z PIT i zdecydowano się wydłużyć to zwolnienie do końca 2026 r.. Dla większości podatników nie ma to jednak bezpośredniego znaczenia.

Podsumowując, rok 2026 przynosi kontynuację dotychczasowych ulg w PIT i CIT oraz wprowadzenie nowych zachęt skoncentrowanych na inwestycjach finansowych. Wygaśnięcie ulgi na robotyzację sugeruje natomiast, że kolejne lata mogą przynieść przegląd skuteczności ulg – być może w zamian pojawią się inne mechanizmy wsparcia dla unowocześniania biznesu.

Uproszczenia i nowe obowiązki w rozliczeniach

Zmiany od 2026 roku to nie tylko stawki i ulgi, ale także reforma procedur podatkowych, wynikająca z nowelizacji Ordynacji podatkowej. Ustawodawca planuje ponad 50 modyfikacji przepisów ordynacji, z czego wiele dotyczy praw i obowiązków podatników oraz administracji:

  • Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika (in dubio pro tributario) – zasada ta zostanie wzmocniona. Obecnie obowiązuje przy wątpliwościach co do treści przepisów prawa. Od 2026 r. ma zostać rozszerzona również na wątpliwości co do stanu faktycznego – jeśli po wyczerpaniu postępowania dowodowego pozostaną nierozstrzygnięte wątpliwości co do faktów, mają one być interpretowane na korzyść podatnika. Będzie to jednak obwarowane wyjątkami (zasada nie zadziała m.in. gdy sprawa dotyczy stron o sprzecznych interesach, wymaga udowodnienia faktów przez stronę albo gdy ważny interes publiczny stoi w sprzeczności). Mimo wyjątków, jest to krok wzmacniający ochronę podatników w sporach z fiskusem.
  • Stałe vacatio legis 6 miesięcy dla zmian podatkowych – w Ordynacji pojawi się zapis gwarantujący, że niekorzystne dla podatników zmiany w prawie podatkowym powinny wchodzić w życie nie wcześniej niż po 6 miesiącach od ogłoszenia. Ta reguła ma obowiązywać dla ustaw podatkowych uchwalanych od 2026 r. (chyba że wymaga tego ważny interes państwa lub prawo UE). Celem jest zwiększenie stabilności systemu i danie podatnikom czasu na dostosowanie – rząd sam zapowiedział, że po uchwaleniu zmian planowanych na 2025 r. da półroczne vacatio przed ich wejściem w życie. Teraz ta dobra praktyka ma zostać zapisana wprost w przepisach.
  • Korekty deklaracji po kontrolach – kolejna deregulacja przewidziana na 2026 r. dotyczy procedury po kontrolach celno-skarbowych. Podatnik ma zyskać większą swobodę w korygowaniu deklaracji po zakończeniu kontroli, co ma uprościć finalizowanie sporów z organami (szczegóły będą doprecyzowane w nowelizacji ustawy o KAS).
  • SENT – rozszerzenie monitoringu przewozu towarów – chociaż to zmiana z pogranicza prawa podatkowego i celnego, warto wspomnieć: system SENT, służący do monitorowania przewozu “wrażliwych” towarów, ma zostać rozszerzony na nowe grupy produktów, m.in. odzież i obuwie. Dla firm z branży tekstylnej i handlowej oznacza to potencjalnie nowe obowiązki zgłaszania przewozu towarów. Ministerstwo argumentuje to walką z szarą strefą (np. nielegalnym importem), jednak przedsiębiorcy krytykują te plany z uwagi na dodatkowe obciążenia i możliwy wzrost kosztów.
  • Inne zmiany administracyjne – w projekcie znalazły się też pomniejsze zmiany, np. uproszczenia w wydawaniu zaświadczeń, doprecyzowanie zasad doręczeń elektronicznych, ułatwienia w uzyskaniu zwrotu nadpłaty podatku itp. Choć pojedynczo są to drobne korekty, łącznie mają one poprawić efektywność administracji skarbowej i przyjazność procedur dla podatników.

Zmiany od 2026 roku – podsumowanie

Rok 2026 przyniesie podatnikom – szczególnie przedsiębiorcom – zarówno ułatwienia, jak i nowe wyzwania. Z jednej strony, firmy odczują deregulację i uproszczenia: mniej sprawozdań (likwidacja MDR i strategii podatkowych), szybsze przedawnienie zaległości, dłuższe vacatio legis nowych przepisów oraz wyższy limit zwolnienia z VAT. Z drugiej strony, wejdą w życie nowe obowiązki techniczne – obowiązkowe e-faktury KSeF dla wszystkich przedsiębiorców, elektroniczna ewidencja księgowa (e-KPiR) i szerszy monitoring SENT. Jednoosobowe działalności (JDG) muszą przygotować się na zmiany w składce zdrowotnej, które wpłyną na opłacalność wyboru formy opodatkowania – część przedsiębiorców na ryczałcie może rozważyć przejście na skalę lub podatek liniowy, jeśli nowe składki znacząco zwiększą ich obciążenia. Z kolei mniejsze firmy zyskają dzięki niższym minimalnym składkom i wyższemu limitowi zwolnienia VAT, co powinno nieco odciążyć ich budżety.

Osoby fizyczne również powinny śledzić nadchodzące zmiany – zwłaszcza podatnicy oszczędzający i inwestujący. Planowane ulgi w podatku od zysków kapitałowych mogą przynieść realne oszczędności przy długoterminowym lokowaniu pieniędzy. Podatnicy powinni też pamiętać, że pewne preferencje (jak ulga na robotyzację) wygasną z końcem 2026 r. – warto z nich skorzystać, póki są dostępne.

Podsumowując, zmiany podatkowe od 2026 roku obejmują szeroki wachlarz obszarów – od PIT i CIT, przez VAT, po składki ZUS – i mają istotny wpływ zarówno na finanse przedsiębiorców w 2026 roku, jak i na budżety domowe osób fizycznych. Warto już teraz zapoznać się z nowymi przepisami i ocenić, jak się do nich przygotować, aby w pełni wykorzystać ulgi (np. wyższe IKZE, planowane zwolnienia z podatku Belki) oraz spełnić nowe obowiązki (jak e-fakturowanie czy dostosowanie formy opodatkowania do zmienionych składek zdrowotnych). Dzięki półrocznemu vacatio legis większość zmian wejdzie w życie dopiero od stycznia 2026, dając czas na adaptację – nie warto jednak zwlekać z analizą ich skutków już w 2025 roku.

Więcej artykułów, przeczytasz na naszej stronie taxtalk.pl

Policz swoje podatki naszymi kalkulatorami!

Kategoria

Podatki